Hasznos tippek kerékpárakhoz

Hajtás rendszer

Sokakban felmerül a kérdés, mit kell tenni azért, hogy kerékpárjuk megbízhatóan működjön, valamint a kopó alkatrészeket miként lehet megóvni az időelőtti elhasználódástól.

A kerékpár talán legfontosabb része a hajtásrendszer. Gyakori probléma, a váltók egy adott fokozatban, fogaskeréken való használata. Érdemes több fogaskereket használni elől, és hátul úgyszintén, hiszen ha mindig csak az az egy fogaskeréksor használódik, amivel éppen tekerjük kerékpárunkat, szalajtani fog, és idő előtt cserélni kell a láncot, hátsó fogas koszorút, rosszabb esetben az első hajtóművet is. Alkatrész-minőségtől függően az élettartam akár 50%-al is megrövidülhet. Természetesen ugyanúgy, mint a váltók megfelelő használata, az alapos tisztítás is legalább ennyire fontos. A láncot havonta egyszer érdemes megtisztítani, aztán lefújni kifejezetten e célra gyártott láncápoló spray-vel. Időjárástól függően (pl.: vízzel felvitt sár) , az előbbi műveletet érdemes 1-2 hetente megismételni, hiszen a homok erősen koptatja a hajtásrendszert. Magas nyomású levegővel, vízzel való tisztítás nem ajánlott, hiszen ezáltal eltávolíthatjuk a zsírt a kerékpár csapágyaiból, és több kárt csinálunk mint hasznot!

Kerekek ellenőrzése

A küllő feszességet rendszeresen érdemes ellenőrizni! Egy törött ,vagy kilazult küllő okozhat defektet, de a legnagyobb gond a felniben keletkező hullám ami miatt, rossz esetben el sem tud forogni a kerék, mivel beleér a fékbe (kivéve:tárcsafék). Minél hamarabb orvosoljuk a hibát, fordulunk szakemberhez, annál kisebb lesz a javítási költség, ugyanis az emelletti használat rongálja a fékrendszert, és a gumiköpenyt is, nem beszélve a nehezebb hajtásról!

A keréknyomást, kéthetente-havonta ellenőrizni kell,(gyártótól, minőségtől függően). Alacsony és túl magas nyomás mellett is, a köpenyek kirepedezhetnek, eldurranhatnak. Általában a 26”kerék 3-3,5 bar, a 28”kerék 4-4,5 bar nyomáson ideális használni (köpenyek oldalfalán jelzik!). Defekt ellen (tüske) védekezhetünk kevlar erősítéses köpenyekkel, belső tömlőbe tölthető defektfolyadékkal!

Fékrendszer

Működését befolyásolhatja a fékbetétek kopottsága, bovdenek állapota, (tárcsaféknél: levegős a rendszer). Gyakori probléma, hogy a belső huzal korrodálódik emiatt beragad, akad a fék. A bovden külső-belső és egyéb apró tartozékai cseréje, rendszeres használat mellett, évente ajánlott! Érdemes még figyelni a fékbetétek távolságára mindkét oldalon az abroncstól, ha beleér, az elkoptatja a betétet, és a felnit.

Agyváltó karbantartás

Zárt rendszerének, és egyszerűségének köszönhetően egyre elterjedtebb váltófajta. Védve van a külső szennyeződésektől, emiatt tartós, és nem sérülékeny. 3-4 évente szakember segítségével javasolt az újra zsírzása!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhét − 11 =